Hyundai i10 - malý hot-hatch?

Autor: Martin Oprendek | 16.6.2011 o 17:05 | (upravené 21.6.2011 o 10:04) Karma článku: 7,40 | Prečítané:  2602x

Na základe mojich blogov som dostal ponuku od Hyundai Slovakia vyskúšať jedno z ich vozidiel konkrétne i10, ktorý je ich najmenším vozidlom. Priznám sa, že som bol mierne skeptický jednak kvôli značke a v druhom rade triedou automobilu.

No nič, moja technická zvedavosť ma nakopla ísť to predsa len skúsiť. Predsa len v mojom rebríčku značiek nie je Hyundai na popredných miestach. Dohodli sme termín , kedy prinesú auto do Košíc. Už pri mojom príchode k dealerovi Hyundai v KE som ho z diaľky zaostril mojimi očičkami . Malé, krátke, úzke jednoducho ako ho zhodnotil jeden známy - „angličák". Po vybavení formalít som sa s ním pobral naspäť do víru premávky. Hmm, výbava celkom schopná , klíma , rádio s USB vstupom a ovládaním na volante, prehľadná prístrojovka s malým digitálnym displejom v pravo ukazujúcim stav paliva , počítadlom km a nejakými sem tam zobrazujúcimi číslami od 2-5 so šípkami buď nahor alebo nadol - tak to bude asi pomocník pre radenie a aj bol. Zaujímavá „blbôstka" pre mňa , ale verím , že dobrý pomocník pre segment zákazníkov pre toto auto. Motor beží ticho ani ho veľmi nebolo počuť. Priznám sa mal som v ten deň naponáhlo tak som tomu motoru aj trošičku pridal do otáčok veď technické parametre hovorili niečo o 85tich splašených koníkoch. Otáčky stúpajú a stúpajú a to dosť razantne až tu zrazu začali atakovať 4000 otáčok za minútu, zvuk sa náhle zmenil na ostrý , motor dostal druhý dych a začal razantne ťahať. Ostrý zvuk, ktorý som si pamätal od čias prvého zvezenia sa v Honde s motorom VTi je tu. Motor nestrácal dych ani blízko červeného poľa (7000ot/min)! Hyundai si dovolil dať do svojho malinkého motora variabilné časovanie ventilov. Toto som nečakal. K motoru sa ešte vrátim neskôr. Skúška v škole dopadla fajn, tak plný elánu som sa vybral povybavovať ešte nejaké veci v meste. Klíma beží stále veď prečo nie, na komfort aj v mini aute si človek zvyká rýchlo. S kočkou sme si dali malý výlet neďaleko mesta , cesta ako kde poplátaná , niekde diera. Podvozok to zvláda s prehľadom i keď malý rázvor sa tu samozrejme prejavuje a auto jemne nadskakuje. Brzdy sú veľmi dobré ich nástup je razantný a sú vysoko naddimenzované k tomuto autu. Vpredu sú kotúče s vnútorným chladením vzadu bubny. V otázke pasívnej bezpečnosti je táto výbava vybavená ABS, airbagmi vodiča a spolujazdca a taktiež prednými bočnými airbagmi.

Keďže auto nemalo palubný počítač a spotreba ma zaujímala zo všetkého najviac tak som to spravil po starom. Auto som dostal s plnou nádržou po dvoch dní kombinovaného jazdenia (relatívne živého) s klímou mi po dotankovaní absolútne do plna vychádzala spotreba 6,2l na 100km. Myslím, že na vozidlo, ktoré malo v tom čase 1800km (motor ešte celkom nezabehaný) a s klímou je to pekné číslo. Výrobca udáva 4,6 litra. Ja si myslím , že reálne číslo je niekde okolo 5l / 100km. Ako som už spomínal vyššie interiér je vkusný, po nerovnostiach nevŕzga a aj keď je z tvrdého plastu nepôsobí lacným dojmom. Ono tvrdé plasty majú aj výhodu v ľahkej udržiavateľnosti v čistote. V porovnaní napr. so Sanderom je to ale celkom iná liga. Stredový panel s rádiom má decentnú striebornú farbu, veľmi rýchlo som si zvykol na USB port , ja som sa snažil sám seba donedávna presvedčiť , že mi takéto rádio netreba. Skúšal som rôzne kľúče od rôznych aj no-name výrobcov , všetko prečítalo ako malo. Prekvapený som bol s celkovým dojmom z hudby v tomto aute. Od originálnej zástavby rádia a reproduktorov toho veľa nikdy nečakám , tu bol celkový prednes hudby postačujúci pre veľkú väčšinu budúcich majiteľov. Celkovo musím povedať , že skoro všetci výrobcovia v tomto smere pokročili o riadny kus dopredu nie len Hyundai. Čo som našiel fotky bez tapacírov dverí (samozrejme som si nedovolil rozoberať toto auto) tak tam sú osadené „ultra low-end" 10cm reproduktory ,ktoré sú ale vďaka dobrému uloženiu, vystuženiu a utlmeniu dverí schopné celkom pekne hrať. Ak by ich niekto chcel vymeniť za niečo lepšie vojdú tam aj 13cm bez toho aby bolo potrebné niečo na tapacíre rezať. Auto má dve 12v zásuvky jedna je vedľa USB vstupu a druhá je pri páke ručnej brzdy , čo sa v autách tejto kategórie nevidí. Ako som predpokladal kufor tohto auta je malý , vojde sa tam maximálne športová taška. Čo ma trochu prekvapilo tak auto nemalo rezervu ale len sadu na opravu kolesa plus kompresor. Pýtal som sa na to dealera a ten mi povedal , že keďže je vozidlo paradoxne v najvyššej výbave (Style) tak tam rezerva nie je. Nižšie verzie rezervné koleso majú. Keď už sme pri mínusoch tak osobne vyčítam absenciu ukazovateľa teploty motora (chladiacej kvapaliny) , je mi jasné , že presne tá kategória budúcich majiteľov takéto „hlúposti" nesleduje , maximálne tak tachometer, ale pre takýto moderný motor ho tam dať mali. Zarážajúce je to, že aj ostatné automobilky idú u takýchto mini áut týmto smerom (vraj sprehľadnenie palubnej dosky).

 

Motor 1.2 16v DOHC -  CVVT  (1248ccm)

Pre motor musím jednoducho dať samostatný odsek. Celkovo sme Európania momentálne kŕmení marketingom jedného koncernu , že malý motor , ktorý je bez turba vlastne ani nie je motor. V ich produkcii pod názvom HTP motorom ani nie je, či niekto so mnou súhlasiť bude alebo nie. Slabý výkon, vysoká spotreba (na daný objem), použitie vyvažovacieho hriadeľa atď. to všetko prispelo k tomu , že radšej zobrali motor druhý a zavesili naň turbo. Hyundai mi ukázal, že sa dá kvalitný motor navrhnúť aj bez neho. Použili zlepšenú technológiu Hondy u nich interne nazvanou CVVT (continuous variabile valve timing) - variabilné časovanie ventilov. Ktoré umožňuje optimalizovať celý priebeh dopravy zmesi do valcov v závislosti na otáčkach motora. A tie sú riadne. Motor je do 2000 otáčok slabý, medzi 2-3 tis. Sa začína preberať a stačí na pohodovú jazdu. Od 4 tis. Ako som už spomínal nastupuje prečasovanie a razantný nárast výkonu. Motor má 85 koní pri 6000 otáčkach. Na papieri sa to zdá, že veľmi vysoko. HTP 12v má 64 koní pri 5400. Celkovo sa ale oba motory opotrebúvajú, resp sú zaťažované skoro rovnako ale Hyundai má o 21koní viacej ! Ako to? HTP motory majú zdvih piesta 86,9 mm a Hyundai 78,8mm čo pri dosadení do vzorca pre výpočet strednej rýchlosti piestu dáva rýchlosť 15,642 m/s u HTP a 15,76 m/s u Hyundaia.  Odskúšané zrýchlenie z 0-100km/h som mal za 12,5 s (výrobca udáva 12,2s), pružnosť motora - pri zaradenom 3.prevodovom stupni z 80-120 km/h za necelých 10 s . Rozvodový mechanizmus sa vrátil k starej osvedčenej reťazi , pre majiteľa to znamená pokoj na duši a bezúdržbovosť. Kto sa stretol s preskočeným rozvodom vie o čom hovorím. Motor má klasické hydraulické nastavovanie ventilov - bezúdržbové. Servisné intervaly sú 20 000km alebo 12 mesiacov - olej a filtre a každých 40 000km výmena sviečok, chladiacej kvapaliny atď. Myslím ,že tento motor bude mať nízke náklady na údržbu a prevádzku. Trošičku som sa rozpísal, ale možno to pomôže aj ľudom , ktorí pozerajú po i20tke tam je tento motor v základnej verzii.

 

Celkovo som s týmto autom najazdil skoro 1000km, aj som si naň zvykol. Nie je to síce trieda auta, ktoré by som si momentálne kúpil , chcel by som väčšie , spravilo ale na mňa dojem. Najviac sa toto auto páčilo mojím starým rodičom ostatne je určené presne pre taký typ zákazníka , prípadne ako druhé auto do rodiny. Bolo vo verzii Style čiže najvyššej a cena už bola dosť vysoká - 9399 eur. Základná verzia stojí 6799 eur tá má ale starší motor. Osobne by som odporúčal ak tak verziu Comfort s vyššie uvedeným motorom 1.2 (7999e).

I10

Malé ale živé autíčko , dizajn prednej časti je myslím podarený.

motor

Pohľad do motorového priestoru

palubovka

Pohľad na palubnú dosku

kufor

 

Malinký kufor - skrýva ale miesto pre plnohodnotnú rezervu.

kufor sklop

Ak by niečo trebalo preniesť je možné kufor zväčšiť. (sedadlá delené)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?