Prídeme aj o Babetty?!

Autor: Martin Oprendek | 14.5.2011 o 18:51 | (upravené 14.5.2011 o 20:15) Karma článku: 10,02 | Prečítané:  4667x

Na to, že na Slovensku si nevážime už skoro nič som si pomaličky zvykol. Skutočnosť, že do konca roka 2012 musia byť vybavené malé mopedy (Babetta, Stadion, Korado) povinne EVČ to je už silná káva aj na mňa.

Môj prvý kontakt s Babettou bol asi v roku 1988 , kedy si môj dedo kúpil jednu krásnu novú z Tuzexu. Na svoju dobu to bol výnimočný stroj, jeho model je dokonca nakopávačka ! a nemá pedále (neviem aký to je model ja sa v tých označeniach nevyznám). Dodnes keď s ňou niekam prídem tak je každý zvedavý ako to že to je nakopávačka. Samozrejme som sa na ňu mohol vtedy akurát tak pozerať. Neskôr keď som mal asi jedenásť mi ju dedo požičiaval na poľnej lúke za dedinou jooj to bolo radosti na malého chlapca. Postupne sme spoločne s bratrancom naberali prvé skúsenosti. Behávali po dedinách v okolí , pár krát sme sa snažili utekať policajtom J niekedy sa nám podarilo a niekedy nie. V takom prípade nám buď spustili kolesá alebo mi raz dokonca zobrali sviečkový kábel. Boli aj prvé malé pády aj nejaké malé opravy. Tento moped obsahoval veľmi jednoduchý dvojtaktný motor, ktorý asi hádam zniesol všetko. Dedo na ňom dokonca chodieval istý čas na technický benzín akurát pridal kúsok viac oleja. Po niekoľko stovkách kilometrov sa motor zakusol a prišla na rad GO motora. Jednoduchý systém a príjemne ľudové ceny , ak sa dobre pamätám GO v roku 2002-3 neviem presne vyšla na nejakých 1200 Sk . A behá dodnes. Spotreba je krásna a na bežné behačky po dedine a okolí betka stačí. Dokonca sa mi pred pár mesiacmi dostala do rúk ďalšia , tzv. uloženka , stála v šope pár desaťročí a mala nabehaných 876km ! Problém bol, že nechcela štartovať. Dostala novú sviečku , prečistil sa karburátor , vyprázdnil sa starý benzín a beží krásne bez problémov. Vyškolila ďalšieho motorkára – moju priateľku , ktorá si vďaka nej zaumienila kúpiť trošičku silnejšiu motorku a začať jazdiť „normálne“ . Táto druhá je pedálová a čo ma veľmi prekvapilo tak mala riadidlá aj rýchloplyn od talianskej firmy Domino ! (rýchloplyn od tejto firmy nie je v sérii ani dnes na omnoho výkonnejších strojoch).

babettaPrečo to celé píšem? No podľa nového cestného zákona musia byť do roku 2013 vybavené všetky motorové vozidlá aj mopedy na Slovensku EVČ. Dokonca aj mopedy vyrobené pred 30-40 rokmi! , ktorým doteraz nič také netrebalo. Jedinou povinnosťou zatiaľ je mať ochranu hlavy a očí a samozrejme vodičský preukaz na malý motocykel do 50ccm. Babetta a ani ostatné mopedy nemajú miesto na EVČ , nemajú dokonca ani číslo rámu atď. Prihlásenie takéhoto mopedu vyjde na sumu cca 200euro !!! Keďže treba mať Kontrolu originality, dať vyraziť VIN číslo rámu samozrejme

Babetta sa vyvážala do 80tich krajín sveta...

Foto: instruction-manuals.co.uk

špecializovanej firme, vyrobiť osvetlenie ŠPZ , plus zaplatiť prihlásenie na Dopravnom inšpektoráte! Ďalšou nutnou vecou bude pravidelná STK pre dané mopedy (s touto jedinou vecou sa dá ako tak súhlasiť). Ako tak pozerám inzeráty na Babetty tak ich ceny sa pohybujú od 100eúr (najstaršie modely) do 300eúr, pridaním sumy za prihlásenie sa ich cena zvýši na nepredajnú a taktiež sotva si pôjdu ľudia z dedín prihlasovať svoje mopedy za vyššie uvedenú sumu. Stane sa to , že nám z ciest vymizne jednoduchý , slovenský ľudový stroj. A príde Čína... čínske skútre, ktorých kvalita spracovania sa ani nepribližuje k našim Babettám a Korádam . O cenách pri opravách ani nehovoriac. Stratíme opäť kúsok našej Slovenskej histórie. Preto ma zaujal článok jedného prispievateľa na motocyklovom portáli o záchrane mopedov na Slovensku. Tento človek je ich veľký fanúšik a spúšťa petičnú akciu , ktorej snaha bude udeliť výnimku na mopedy tak ako je to aj u iných okolitých štátov.

Link na petičnú akciu : http://www.babetta.cz.cc/Peticia/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?