Kupujeme ojazdené auto

Autor: Martin Oprendek | 3.2.2011 o 13:51 | (upravené 3.2.2011 o 15:25) Karma článku: 11,87 | Prečítané:  6457x

Stará múdrosť hovorí, že z auta sa tešíme vždy dvakrát, keď ho kúpime a keď ho konečne predáme. Ako ale nájsť auto, ktoré nám predĺži interval medzi týmito dvoma radosťami?

 

Dnes keď sú autobazáre preplnené všakovatými modelmi osobných áut by výber vášho vysnívaného autíčka nemal byť problém. To by bolo v ideálnom svete J , v re8lnom kapitalisticko-bezcharakternom svete (a tým biznis s jazdenými autami určite je) to až také ružové nebude. Aj ja sa v poslednom čase obzerám po nejakom vhodnom nástupcovi môjho každodenného autíčka (Felicia 1,3 MPi - 1998/50kw/300 000t km nabehaných - motoricky perfektný stav - len tá hrdza), niečo čo bude spĺňať moje nároky na presúvanie sa z miesta na miesto. Pravidelne sledujem inzertné weby s ponukami, v rámci prechádzky obchádzam bazáre v mojom meste a sledujem. Sledujem čo sa to vlastne u nás predáva a niekedy mi ostáva rozum stáť. Pár áut som už v živote kúpil a pri pár kúpach som bol ako poradca. Popálil som sa len raz a to pri mojom prvom prvučičkom aute v živote - mal som ale vtedy 20 a trošičku som naletel (auto dovezené z vonku - Tigra, búrané (nie ťuknuté) a fušersky opravené).

Čo vlastne pozerať na aute ? No ako prvé vonkajší vzhľad. Tu by som poukázal na jednu hlavnú zásadu a to prizvať si minimálne jedného človeka , ktorý sa autám rozumie prípadne čo je lepšie má/mal rovnaký model prípadne automobil danej značky. Daný človek tlmí vaše nadšenie pri pohľade na toľkú krásu. Keď sme pri tom vzhľade, tak lícovanie jednotlivých dielov karosérie či sú všade rovnaké medzery medzi blatníkmi, dverami atd., v druhom rade kontrola strechy, tá je veľmi podstatná ak je prestriekavaná prípadne nie je dokonale rovná ruky preč aj keby vám predajca hovoril, že ju prestriekal napr. kvôli krupobitiu - mohol ,ale aj nemusel. Akékoľvek špinky pod lakom ja niekedy ak je pekne slnečno používam aj klasické slnečné okuliare s polarizačnými filtrami, tam je vidieť zmeny laku. Výrobné dátumy skiel, čelné sklo nie to mohlo byť menené aj kvôli kamienkom. Výmena bočných ale hovorí o nejakej manipulácii. Nebojte sa pozrieť aj do priestoru pre rezervu a dutiny v kufri pod kobercom, tie sa dosť ťažko ak je to vôbec možné dávajú do pôvodného stavu. Rozbité a opravené autá majú sklon ku korodovaniu ak nejakú zbadáte je to signál pre dôkladnú kontrolu. Bežne vídavam VW Golf 3. generácie (92-97) bez jedinej hrdze, tieto modely mali vynikajúcu ochranu dutín a ak nebolo búrané nemá dôvod „hniť". Ako ďalšie by som sa zameral na spodok a nosnú konštrukciu karosérie, je to najlepšie miesto na odhalenie havarovaného a rovnaného auta. Na nosníkoch motora pod kapotou sú otvory okrúhleho tvaru ak majú elipsovitý , oválny prípadne akýkoľvek iný tvar auto prekonalo nejaký ten náraz. Predné svetlá - dovezené a lacno pozliepané autá majú väčšinou neoriginálne svetlomety , je vhodné si pozrieť aké svetlomety dáva výrobca v prvovýrobe.

Ďalšou kapitolou je motor a priestor pod kapotou. Príliš čistý motor svedčí buď o pedantnosti majiteľa ( smiech) alebo o snahe predávajúceho zamlčať únik niektorej z prevádzkových kvapalín. Ako prvé by som sa pozrel na vŕšok pre dopĺňanie oleja, nemala by na ňom byť svetlohnedá spenená emulzia ani by nemalo byť utreté (opäť to hovorí o snahe niečo zakryť). Celkový motorový priestor by mal pôsobiť dojmom úhľadnosti i keď v dnešnej dobe je skoro všetko zakryté plastami. Ešte pred naštartovaním by som hmatom vyskúšal či nebol motor „preventívne" zohriaty - platí hlavne u naftových motoroch. Po naštartovaní a chvíľkovom zohriatí motora a vypnutia sytiča by mal bežať na konštantné otáčky bez počuteľných výkyvov. Do nádržky s chladiacou kvapalinou by nemali plynúť bublinky, motor by mal ísť po pridaní plynu hravo do otáčok bez nejakých zdržaní. Necháme motor zohriať pred skúšobnou jazdou.

Ďalej nasleduje kontrola interiéru, pri nej je možné odhaliť dnešnú módu - stáčanie najazdených km. Musím ale povedať , že stáčanie sa rozmohlo zo zadubenosti väčšiny kupujúcich. Každý čaká, že bude mať 10 ročné (najlepšie naftové) auto nabehané do 130-150tisíc km po prvom majiteľovi garážované. V skutočnosti auta v tomto veku a hlavne dieselové majú od 250-400 tisíc km. Naše druhé auto v rodine Astra G 1,7TD r.v. 99 má 260t km - kúpili by ste? Asi nie a pritom to auto je v perfektnom stave s nízkymi prevádzkovými nákladmi (na predaj nie je :-) - dobrý diesel sa z ruky len tak nepúšťa) a pri porovnaní jej interiéru s ponúkanými v bazároch sa mi až rozum zastavuje, okrem jeho stavu aj kilometrami (120-170t pričom tie už majú mojím skromným odhadom minimálne 350t). Ako prvé pozrieť volant, riadiaci páku, pedále a sedadlo vodiča, i keď je pravda , že všetky spomenuté prvky až na to sedadlo sa dajú jednoducho a lacno kúpiť napr. z búraných a vymeniť. Ďalšou vecou je kontrola vôle radiacej páky, pántov dverí. Ďalšou fajnovkou je použitie vystrelených pásov , dá sa to zbadať na telese uchycovacieho mechanizmu bezpečnostného pásu, po vystrelení pyropatróny z neho vyskočí kus plastu (žltej alebo červenej farby), ktorý sa ale oreže, spodok je ale jasne viditeľný. Kontrola systémov po otočení kľúčika a zhasínanie kontroliek s funkciou „všetko OK" tiež nie je smerodajné. Ak má auto poruchu prípadne nefunkčné airbagy ich kontrolka sa na plošnom spoji jednoducho prepojí s kontrolkou napr. servomechanizmu, kontrolka bočných airbagov sa celkom odpojí. Platí jednoduché pravidlo, všetky kontrolky majú zhasínať postupne ani jedna spoločne s nejakou druhou. Skontrolovať elektrické systémy vo vozidle ako sú sťahovanie okien, ovládanie spätných zrkadiel, funkčnosť klimatizácie, kúrenia atd.

Skúšobná jazda má odhaliť správanie sa vozidla za jazdy. Skúška bŕzd, pri nej sa nebojte stlačiť brzdový pedál razantne a skontrolovať či má automobil brzdnú dráhu v smere jazdy , rovnako aj po pridaní plynu - skontrolovať systém ABS ak je ním vozidlo vybavené. Prechod po nerovnostiach preverí funkčnosť čapov, silentblokov, tyčiek stabilizátora a samotných tlmičov s pružinami. Skontrolovať plynulosť radenia jednotlivých rýchlostných stupňov - nezabudnite na spiatočku! Skontrolovať záber spojky. Vôľu v riadení, funkčnosť ručnej brzdy. Akékoľvek divné zvuky z motorového priestoru či od podvozku sú signálom pre ostražitosť. Skontrolovať prácu servomotora vytočením volantu do oboch krajných polôh, razantné pohnutie sa z miesta s vytočeným volantom do krajnej polohy - odskúšanie vonkajších homokinetických kĺbov.

 

Tieto rady sú takým zovšeobecnením zásad pri kúpe. Počítajte ale s finančnou rezervou po kúpe na výmenu oleja, filtrov, rozvodového mechanizmu , sviečok / žhavičov (benzín/diesel) čiže nejakých zhruba 300-350eur podľa typu vozidla (nižšia/nižšia stredná trieda). Nie je tiež na škodu si pozrieť aspoň zbežne ceny náhradných dielov pre vaše vozidlo napríklad na webových stránkach predajcov automobilových dielov. V ďalšom článku by som mohol ak by bol záujem rozobrať segment nižšej triedy bežne predávaných a používaných áut s ich kladmi, ale aj s chronickými závadami ako pomôcku pri kúpe konkrétneho auta.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Exministerska Schmögnerová: Nie som spokojná so Smerom

Korupcia a klientelizmus odčerpávajú značné zdroje, ale to nie je taká suma, ktorá by dokázala zmeniť zdravotníctvo a školstvo, tvrdí Brigita Schmögnerová.

KOMENTÁRE

Viete, čo je oveľa väčší problém ako utečenci?

Orbánova vlada sa pýta desivé otázky, no dáva ešte desivejšie odpovede.

SVET

Rusko o zostrelenom lietadle klamalo. Dôkazy si vymysleli

Pred dvoma rokmi ukázali zábery dokazujúce vinu Ukrajiny.


Už ste čítali?